Ponadczasowość, oryginalność i szybkość – motoryzacja po amerykańsku

Ameryka, dla wielu pierwsze skojarzenie to ogrom, wielkość. W świecie motoryzacji przeprowadziła wiele rewolucji, stając się pewną ikoną, która zebrała grono fanów szybkości, wygody, dużych silników – V8 i oryginalnego wyglądu.

Co zawdzięczamy amerykańskiej motoryzacji? Historia rozpoczyna się od nieistniejącego już producenta samochodów Oldsmobile. Zajmował się produkcją aut osobowych, sportowych, vanów i SUV-ów. Działał w latach 1897–2004. Oldsmobile należał do amerykańskiego koncernu motoryzacyjnego General Motors. Pierwszym samochodem montowanym na taśmie produkcyjnej był Oldsmobile Curved Dash z 1899 roku, z silnikiem jednocylindrowym – 4,5 KM przy 600 obr/min.

Kolejny rozdział na kartach historii amerykańskiej motoryzacji to przełom w 1908 roku, czyli wypuszczenie na rynek 27 września Forda, modelu T. Samochód w myśl konstruktorów miał być dla normalnej rodziny, będąc tanim – około 800 dolarów, łatwym w naprawie, gdyż dostępność części zamiennych była lepsza, nieskomplikowanym w prowadzeniu, model T produkowano do 1927 roku, jego zastępcą był model A.

Model T dostępny jest w każdym kolorze, pod warunkiem że będzie to kolor czarny mówił Henry Ford

Ford model T

Wyliczając poszczególne elementy, które wyróżniają tę motoryzację na tle innych, warto podkreślić, że amerykanie stawiają na komfort, wygodę, szybkość jazdy, pozostają wierni jednocześnie benzynie i automatycznej skrzyni biegów. Nie można pominąć faktu, że amerykańskie auta już w latach 80, posiadły bogate wyposażenie i udogodnienia w postaci klimatyzacji, elektrycznych szyb, lusterek, elektrycznie regulowanych i podgrzewanych foteli czy tempomatów.

Dominują pewne typy amerykańskich aut, wyrażające swój oryginalny charakter. Sportowe auta muscle car, powinny kojarzyć się z potężnymi silnikami V8, tylnym napędem, a do takich klasyków należą auta marek: Oldsmobile Rocket 88, Chevrolet Camaro ZL1, Plymouth Hemi 'Cuda, Ford Mustang Shelby GT500, Chevrolet Chevelle SS 454 LS6, Pontiac GTO, Dodge Challenger T/A, Plymouth Superbird, Dodge Charger R/T, Chevrolet Impala SS 427. Produkowane były w latach 1964 – 1973.  

Pony car to nazwa, która określa sportowe samochody. Pierwszym tego typu był Ford Mustang z 1964 roku, charakteryzujący się długą maską, czy wspomaganiem kierownicy. Pony car są mniejsze, od muscle car, a ograniczona pojemność ich silników, sprawiła, że auta te okazały się w niewielkim stopniu wolniejsze.

Krążownikami szos nazywano takie samochody, które cechował komfort i luksus jazdy, silnik small block – nie mniej niż 5 litrów. Inne określenie tych aut to tapczany czy kanapy. Do krążowników szos zalicza się: Cadillac Fleetwood czy Chevrolet Caprice.

Amerykańską motoryzację wyróżniają auta typu: pick-up, charakteryzujący się skrzynią ładunkową, która znajduję się za kabiną pasażerską.  W latach 50 i 60 XX wieku, popularność zyskały lowridery, inaczej – skaczące samochody-czyli auta o niskim zawieszeniu i zmodyfikowanym systemie hydraulicznym.

– Zacząłbym od Henry’ego Forda i pierwszego produkowanego na masową skalę Forda T, który jako pierwszy samochód stał się dostępny dla przeciętnego obywatela USA. Wcześniej samochód był dobrem, na które mogli pozwolić sobie tylko nieliczni. Był również wielozadaniowy – służył nie tylko jako samochód, ale jego silnik był wykorzystywany również do urządzeń w gospodarstwach rolnych. W latach powojennych kiedy większość świata była zrujnowana to amerykanie byli pionierami i odpowiadali za rozwój technologiczny motoryzacji. Bogato wyposażone samochody – radia, klimatyzacje, elektryczne szyby itp. – były czymś naturalnym w USA. Dopiero w latach -70, gdy nastąpił kryzys paliwowy, zostali prześcignięci przez konkurencję z Europy i Japonii. Amerykańskie auta miały również duży wpływ na kinematografię, np. legendarna scena pościgu ulicami San Francisco w filmie – Bullitt – gdzie Mustang Fastback z 1968 roku gonił Dodge’a Chargera ’68. Innym filmem z amerykańskim autem w roli głównej (Dodge Challenger) jest – Znikający punkt-. Amerykańskie auta występowały jeszcze w wielu innych filmach, które znacząco odbiły piętno na popkulturze ( np. – Mistrz kierownicy ucieka-, -60 sekund-) – Mateusz Lipiński,  Inwestuj w Klasyka

Mówiąc o amerykańskich autach mam obraz muscle cars z dużymi i mocnymi silnikami, które palą gumę, szybko jeżdżą, gorzej jednak jest u nich ze skręceniem. Warto podkreślić Forda, model T, który w myśl jego twórcy miał być tani, prosty i łatwy w naprawie. Jego początek przyczynił się do zmotoryzowania kraju. Mówiąc o ciężarówkach, u nas w Europie są one kwadratowe, natomiast w USA wyróżniają się długim przodem, są szersze ze względu na drogi. Ameryka zawsze kojarzy mi się z wielkimi silnikami, V8. Warto wspomnieć, że to oni stworzyli bestię Dodge Chellenger SRT Demon, która ma pojemność 2.7 – samego kompresora, 6.2 – litrowy silnik, 840 koni, a moment obrotowy to 1000 Nm.Daniel Bielecki, pasjonat motoryzacji.

Avatar

Wiktoria Strawa

Studiuje III rok dziennikarstwo i komunikację społeczną na KUL. Interesuje się kinem, zwłaszcza przedwojennym, ale również współczesnym. Jestem fanką klasycznych aut, muzyki filmowej jak i kawałków z lat 70 i 80. W wolnych chwilach piszę opowiadania i wiersze.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *