Z Warszawy do Berlina w 40 minut? Obiecujący projekt superszybkiego transportu wkracza do Europy

Bezemisyjny środek transportu zużywający jedynie 40 watogodzin energii na kilometr, osiągający prędkość maksymalną nawet 1200 km/h. Brzmi jak fikcja, ale jest to realne przedsięwzięcie, które jest już testowane między innymi w Polsce. O czym mowa?

Czym jest Hyperloop?

Hyperloop to najnowocześniejszy środek transportu wykorzystujący zjawisko lewitacji magnetycznej; pojazdy poruszać się będą w specjalnej sieci tuneli wyposażonych w bardzo silne elektromagnesy. Dodatkowo wewnątrz tuneli ciśnienie zostanie obniżone do 1% ciśnienia atmosferycznego, co ma zredukować siłę tarcia pozwalając tym samym osiągnąć pojazdom niewyobrażalną prędkość nawet 1200 km/h. Warto dodać, że oprócz niezwykłej prędkości projekt zakłada również niski koszt transportu, wysokie bezpieczeństwo, bezemisyjność, a także niskie koszty budowy.

W Europie sieć tuneli Hyperloop ma przebiegać przez granice wielu państw i mieć długość około 10 000 kilometrów, a pierwsza linia wybudowana zostanie przez firmę Hardt w Holandii; połączy ona Amsterdam i Rotterdam. Według producenta połączenie powstanie w ciągu najbliższych 10 lat, a jego możliwości pozwolą także na ruch składów towarowych.

Zaletą tego rozwiązania jest odporność na zmienne warunki pogodowe oraz na wszelkiego rodzaju sytuacje niezależne od człowieka, które miałyby wpływ na negatywne działanie tradycyjnych środków transportu. Producent zapewnia również, że dzięki skrupulatnie zaprojektowanej tubie nie będzie mowy o opóźnieniach pojazdów, a w celu zwiększenia wygody pasażerów kursować one mają co kilka minut.

Statystyki emisji Co2: Hyperloop VS tradycyjne środki transportu

Hyperloop pojawił się również w Polsce pod nazwą Maglev, a przedsięwzięcie zostanie zrealizowane przez firmę Nevomo, która we współpracy z włoską firmą Rete Ferroviaria Italiana stworzy dwa tory testowe – odpowiednio we Włoszech w Bolonii oraz w Polsce, w miejscowości Nowa Sarzyna na Podkarpaciu. Według oficjalnych informacji długość toru testowego w Polsce wynosiła będzie około 750 metrów i będzie to najdłuższy tor testowania pasywnej kolei magnetycznej w Europie.

Warto wspomnieć, że Hyperloop w Polsce wyglądać ma nieco inaczej niż w innych europejskich krajach – Nevomo na potrzeby inwestycji zamierza podjąć się modernizacji sieci torów kolejowych, a więc superszybkie pociągi w naszym kraju poruszać się będą kilka centymetrów nad ziemią za pomocą bardzo szybkich zmian biegunów w elektromagnesach.

Dzięki tej inwestycji w ciągu niespełna 10 lat ma w Polsce powstać pierwszy odcinek obsługiwany przez superszybkie pociągi a ich prędkość wynosić ma od 350 do nawet 550 km/h, co pozwoli przemieścić się przez cały kraj w niespełna godzinę. Według założeń z czasem, dzięki szerokiej współpracy Polski z innymi krajami Europy w zakresie Hyperloop podróż z Poznania do Rzymu miałaby trwać niespełna 4 godziny, trasa od Warszawy do Berlina około 40 minut, a Warszawa – Moskwa ok. 80 minut.

Europejskie Centrum Hyperloop

Założenia są bardzo obiecujące, a prace przebiegają bardzo dynamicznie. W 2022 roku w Europie powstać ma Europejskie Centrum Hyperloop, które będzie skupiać instytucje badawcze z całej Europy, a naukowcy będą wspólnie pracowali nad ulepszeniem transportu Hyperloop. Z perspektywy czasu 10 lat na otwarcie pierwszej linii wydaje się odległym terminem, ale biorąc pod uwagę osiągalne prędkości – a co za tym idzie krótki czas podróży między odległymi miastami – warto poczekać. W końcu nie od razu Rzym zbudowano.

Więcej o Hyperloop: https://hardt.global/

Seweryn Zuzański

Mówią że jak coś jest do wszystkiego to jest do niczego, a więc wygląda na to, że to o mnie. Dlaczego? Z wykształcenia górnik podziemny posiadający licencję detektywa. Ponadto student IV roku zarządzania, podoficer pierwszego stopnia rezerwy i wygląda na to, że dziennikarz!? Po za tym czytam, zajmuje się wolontariatem sportowym i w ogóle lubię jak coś się dzieje.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *