Postanowienia noworoczne

 
To już tradycja, gdy w Nowym Roku planujemy zmiany na lepsze. Postanowienia noworoczne wybiera się z całej puli postanowień; od zdrowia po hobby, od spróbowania nowych rzeczy po porzucenie uzależnień. Wiele osób nie wie, skąd się wziął pomysł postanowień noworocznych ani jak skutecznie ich przestrzegać.  

Postanowienia noworeczne
Źródło: http://radoniedwor.pl/blog/2019/02/06/kwadratura-gwozdzia-czyli-mysli-niespojne/

 
Pierwsze wzmianki o postanowieniach noworocznych sięgają starożytnego Rzymu. Nazwa miesiąca „styczeń” pochodzi od nazwy rzymskiego bóstwa imieniem „Janus”. Bóg ten ma dwie twarze. Jedna twarz zwrócona do tyłu patrzy w przeszłość, druga – zwrócona do przodu, patrzy w przyszłość. Od dawna Rzymianie pielęgnowali tradycje, by być lepszym w nowym roku, ze względu na Janusa i to jemu powierzali swoje postanowienia. Odkąd Rzym przeszedł na chrześcijaństwo, wszelkie zmiany zastąpiono postem i modlitwą. Ponoć istnieje kilka religijnych tradycji związanych z początkiem nowego roku, które prowadzą do zmian na lepsze. 

 
Jak trwać w postanowieniach? 

 
Sprawa nie jest łatwa. Wraz z nowym rokiem narzucamy sobie zbyt dużo postanowień lub są one zbyt drastyczne. Efekty ćwiczeń, odchudzania czy nauki nowych rzeczy widać po czasie. Wielu z nas denerwuje się, że rezultatów nie ma od początku. Jak sobie z tym radzić? 

 
Po pierwsze, nie narzucać sobie trudnych zadań. Zamiast „będę uczyć się angielskiego do perfekcji” lepiej poświęcać kilka minut dziennie na naukę języka, by się nie zniechęcić; zamiast „będę ciężko ćwiczyć by schudnąć” warto rozpisać sobie lżejszy plan treningowy i go przestrzegać. Doprecyzuj postanowienie, wtedy łatwiej będzie Ci osiągnąć cel. 

Postanowienia Noworoczne
Autor fot.: freestocks.org

Po drugie, warto trwać w postanowieniach z kimś. Zaproś do ćwiczeń czy nauki czegoś nowego bliską osobę. Oprócz świetnej zabawy i czasu spędzonego razem zyskacie nowe doświadczenia. Będziecie się mogli wzajemnie pilnować. Taki zabieg często pomaga w pozbyciu się uzależnień czy zmiany trybu życia na zdrowy. 

Po trzecie, zapisuj osiągnięcia. Pomoże Ci to w zauważeniu rezultatów. Każdego dnia zapisz, co robiłeś, ile przeczytałeś książki, ile kilometrów przebiegłeś, czy wykreśl dzień zrobionych ćwiczeń z planu treningowego. 

 
Pamiętaj, że robisz to dla siebie, nie dla innych. Spełnianie marzeń i zmiana na lepsze nie potrzebuje konkretnego czasu ani godziny. Dobry moment jest tu i teraz. Wytycz nowe cele i realizuj je!

Edyta Skrzypczak

Studentka pierwszego roku dziennikarstwa. Skończyłam szkołę średnią jako architekt krajobrazu. Kocham czytać książki, rysować, słuchać muzyki.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *