Znacie Ev’ry Night? Czyli o muzyce XXI wieku 

Śpiewać może każdy – lepiej czy gorzej – dopóki zarabia na tym pieniądze, jest to bez znaczenia. Rezultaty? Zamiast utalentowanych artystów coraz częściej słuchamy ulepszonych komputerowo głosów celebrytów, a ponadczasowe hity zastępują podobnie brzmiące sezonowe piosenki. Dokąd zmierza polska muzyka mainstreamowa? 

Sopot, wakacje 2005 – miał być to “jeden z najważniejszych występów w jej życiu” – jak się okazało kilka chwil później, był również jednym z ostatnich na bardzo długi czas. “Ev’ry Night” zaśpiewanie na żywo przez Mandarynę zszokowało Polskę, a sama artystka została wyśmiana i zarzucono jej brak talentu. Można powiedzieć, że piosenkarka wyprzedziła swój czas o kilka lat. Teraz nikogo już nie dziwi ucieczka od śpiewania na żywo i posługiwanie się playbackiem, a sceniczne “wpadki”, kiedy zawiedzie technika, zdarzają się coraz częściej. 

Mandaryna Sopot 2005
źródło: https://www.eska.pl/news/znacie-evry-night-mandaryna-nauczy-jak-tanczyc-do-tego-niesmiertelnego-hitu-aa-zcTY-LFaq-UczD.html

Muzyka – kultura czy produkt? 

Działania wytwórni muzycznych ukierunkowane na zysk przyczyniły się do zmiany postrzegania i tworzenia piosenek. Zaczęły one być produktem, a artyści maszynkami do robienia pieniędzy dla firm fonograficznych. Trudno dziś odnaleźć ponadczasowe utwory – większość radiowych hitów znajduje się na listach przebojów przez kilka miesięcy, a po tym czasie zastępują je kolejne. Można odnieść wrażenie, że coraz częściej zamiast talentu liczy się wygląd i rozpoznawalność. W wielu przypadkach sceniczni artyści to niemający wpływu na końcowy efekt wykonawcy, za którymi stoi cały sztab ludzi odpowiedzialnych za napisanie tekstu, przygotowanie muzyki i komputerową przeróbkę głosu. Gdy dochodzi do stawienia czoła rzeczywistości i zaśpiewnie przed publicznością znaczna część z nich ukrywa swoje niedoskonałości playbackiem. Odważniejsi decydują się śpiewać w całości na żywo, co w wielu przypadkach kończy się konfrontacją znanej wszystkim wersji audio z rzeczywistością, a w gorszym przypadku trafieniem na pierwsze strony magazynów plotkarskich i stanie się internetowym viralem, bynajmniej nie w pozytywnym znaczeniu. 

Ekipa Friza
źródło: https://www.plotek.pl/plotek/7,154063,27037355,ile-zarabia-ekipa-friza-za-zarobki-z-jednego-miesiaca-mozna.html

Influencerzy na Spotify 

W ostatnim czasie można zaobserwować wzrost zainteresowania nagrywaniem piosenek przez gwiazdy Internetu. Brak predyspozycji do śpiewania nie przeszkadza influencerom w osiąganiu wysokiej liczby odtworzeń – głównie dzięki dużym zasięgom w social mediach i swoim obserwatorom. Nagrywanie własnych piosenek stało się trendem, do którego dołączają kolejni celebryci. Bogatym zasobem utworów mogą pochwalić się twórcy z YouTuba – Ekipa oraz Team X, który ma za sobą nawet trasę koncertową. Z kolei Kacper Błoński już ponad 4O milionów razy przywitał się ze słuchaczami „Eluwiną” i ogłosił, że jest największym polskim „Crusherem”. Na Spotify znajdziemy również tiktokerów. W tym gronie są m.in. @szalina.malina z wydanym na początku lipca utworem “CIACH CIACH” oraz @tyszka727, który na TikToku ma już 1,5 miliona obserwatorów. Młody influencer ma na swoim koncie – jak na razie – dwa single, które odtworzono łącznie ponad milion razy. O muzycznej karierze marzy też Lady Madlen. To kontrowersyjna celebrytka znana głównie z absurdalnych zachowań prezentowanych na TikToku czy Instagramie. Jej największym sukcesem jako piosenkarki był singiel “Kokos”, do którego gwiazda stworzyła przykuwający uwagę teledysk oraz tiktokowy trend – taniec polegający na skierowaniu oczu ku górze i skakaniu dookoła siebie.

Gdzie te talenty? 

Od kilku lat dużą popularnością cieszą się w Polsce programy typu talent show. Ich wysoka oglądalność rzadko przekłada się jednak na późniejszą karierę zwycięzców. Uważanym za posiadaczy najlepszego głosu danej edycji nie pomaga nawet nagroda główna, czyli kontrakt z wytwórnią muzyczną. Największymi wygranymi takich programów są często osoby, które szybko żegnają się z szansą na finałowe zwycięstwo. Wśród gwiazd, które bezskutecznie próbowały swoich sił w talent show, są Rafał Brzozowski, sanah czy Natalia Nykiel. Czy i dlaczego utalentowane osoby nie są doceniane przez dyrektorów muzycznych rozgłośni radiowych oraz zwykłych słuchaczy? 

Adam Szymański

Student II roku dziennikarstwa w języku angielskim. Optymista i marzyciel. Miłośnik podróży oraz włoskiej kuchni i muzyki.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.