FilmKultura

The Orzeł goes to… – Polskie Nagrody Filmowe 2019

25 marca  w Teatrze Polski im. Arnolda Szyfmana w Warszawie odbyła się 22. gala, na której zostały rozdane Orły, czyli Polskie Nagrody Filmowe. Statuetki rozdano w 17 kategoriach. Prowadzącą była polska dziennikarka i prezenterka telewizyjna, Grażyna Torbicka.

Polskie Oskary to nagrody, które pierwszy raz rozdano 21 czerwca 1999 roku. W warszawskim Kinie Capitol, statuetki rozdano w 12 kategoriach. W następnych latach rozszerzano o kolejne nominację. Stowarzyszenie Niezależnych Producentów Filmowych i Telewizyjnych wpadło na pomysł zorganizowania gali. Krajowa Izba Producentów Audiowizualnych, której celem są działania związane z rozwojem, inspirowaniem, podejmowaniem inicjatyw, ochroną i kształtowaniem działalności producentów audiowizualnych, właśnie dzięki niej w 2004 roku powstała Polska Akademia Filmowa.

Kandydatami, którzy mogą ubiegać się o statuetkę są polskie filmy, wyświetlane od 1 stycznia do 31 grudnia na płatnych pokazach. Samo głosowanie przez członków PAF  ma wymiar dwuetapowy. Oprócz nagrody dla samego filmu, nominację padają również w kategoriach dla reżyserów, aktorów, montażystów, charakteryzatorów i wielu innych, którzy przyczynili się do stworzenia dzieła kinowego.

Jako Najlepszy Film Europejski zdobył Trzy billboardy za Ebbing, Missouri, w reżyserii Martina MacDonagha. Za Najlepszy Montaż nagrodę otrzymał Jarosław Kamiński PSM, w filmie Zimna Wojna. Mając dwie silne konkurencję Małgorzata Braszka, Ewa Krauze, Małgorzata Gwiazdecka i Izabela Stronias pokonały resztę zdobywając Orła w kategorii Najlepsze Kostiumy w filmie Kamerdyner.

Maciej Pawłowski i Mirosław Makowski zostali wyróżnieni za Najlepszy Dźwięk w filmie Zimna Wojna. Odkryciem Roku została Gabriela Muskała, najlepszy scenariusz Fuga. Ślepnąc od Świateł w reżyserii Krzysztofa Skoniecznego zdobył nagrodę jako Najlepszy Filmowy Serial Fabularny.

Najlepszym Filmem Dokumentalnym został Książe i Dybuk. Doceniona Aleksandra Konieczna zgarnęła Orła jako Najlepsza Drugoplanowa Rola Kobieca za film Jak pies z kotem. Najlepszą Drugoplanową Rolę Męską otrzymał Janusz Gajos, Kler. Kolejna nagroda powędrowała do Mikołaja Trzaski za Najlepszą Muzykę do filmu Kler. Przyleciała prosto z USA, tym samym mogąc dodać do swojego trofeum kolejną zdobycz, jako Najlepsza Główna Rola Kobieca – mowa tu o bezkonkurencyjnej Joannie Kulig, Zimna Wojna. Najlepsza Główna Rola Męska trafiła do Jacka Braciaka, Kler.

Najlepsze Zdjęcia wyszły Łukaszowi Żalowi PSC, Zimna Wojna. Niedawno goszcząc Oscary, wczoraj zgarniając Orła za Najlepszego Reżysera, którym został Paweł Pawlikowski wraz z Januszem Głowackim, Zima Wojna. Najlepszym Filmem została Zimna Wojna, a Nagroda Publiczności przypadła Wojciechowi Smarzowskiemu, Kler. Szczególna nagroda powędrowała do Krzysztofa Zanussiego, w kategorii Osiągnięcie Życia.

Wiktoria Strawa

Interesuje się fotografią motoryzacyjną. Jestem fanką klasycznych aut, muzyki filmowej jak i kawałków z lat 70 i 80. W wolnych chwilach piszę opowiadania i wiersze.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *